Ralat rasanya. Ralat
kerana artikel yang ditulis selama ini hanya sepi. Ralat kerana artikel di forum tersebut tidak
diendah, tidak dilayan, tidak dimanfaatkan seperti yang diharapkan. Jauh di hati, rasa kecewa, sedih malah timbul
perasaan marah.
Perasaan tersebut kini hilang apabila difikirkan bahawa
penyampaian artikel tersebut tidak lebih daripada menyampaikan ilmu. Bukan menyampaikan ‘promosi’. Maka timbul pula idea untuk menulis tentang 'Kesabaran Dalam Menyampaikan Ilmu.’
Sebagai seorang guru, saya sudah ‘masak’ dengan perangai
pelajar. Namun sebagai seorang penulis,
saya masih tidak memahami apa yang dikehendaki oleh seseorang pembaca. Mungkin gaya penulisan saya belum cukup ‘menyegat’
untuk memberi ‘sengatan’ kepada pembaca. Dan, saya tidak akan berputus asa untuk
berlatih mencari ‘sengatan’ ini.
Baiklah, kita tinggalkan dulu tentang isu ‘sengatan’
itu. Hari ini, saya ingin berkongsi
serba sedikit berkenaan dengan tajuk artikel kali ini iaitu ‘Kesabaran Dalam
Menyampaikan Ilmu.’
Penyampaian
Ilmu Gaya Rasulullah S.A.W
Pada zaman Rasulullah s.a.w, Islam berkembang bukanlah dua
atau tiga hari. Namun ianya mengambil
masa bertahun-tahun. Dakwah yang
dilaksanakan oleh Rasulullah s.a.w menggunakan pendekatan secara bijaksana,
bersungguh-sungguh dan ikhlas kerana Allah s.w.t.
Oleh kerana Rasulullah s.a.w menggunakan tiga pendekatan
tersebut, maka ramai masyarakat Arab Jahiliyah di Mekah memeluk agama
Islam. Walaupun mereka sangat patuh
kepada ajaran dan kepercayaan datuk moyang mereka. Inilah kekuatan penyampaian ilmu dan dakwah
yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w.
‘Bijak Dalam Sampaikan
Ilmu’
Dalam menyampaikan ilmu, penyampai tersebut haruslah
mempunyai ilmu terlebih dahulu. Ini
mungkin sesuai dengan pepatah ‘Cakap Tak Serupa Bikin’. Di mana, mereka hanya pandai dalam
menyampaikan ilmu namun mereka sendiri tiada ilmu tersebut.
Saya ambil contoh, Si ‘A’ tiada pengalaman dalam
perniagaan. Dan tidak pernah berniaga
sebelum ini. Beliau berminat untuk
mengajar Si ‘B’ tentang ilmu pemasaran.
Ini akan memberikan kesan negatif bukan sahaja kepada penyampai tetapi
kepada individu yang menerima ilmu tersebut.
‘Bersungguh-Sungguh
Martabatkan Ilmu’
Sikap memainkan peranan dalam hal ini. Sikap pengajar perlu diubah daripada sambil
lewa kepada bersungguh-sungguh. Ini
secara tidak langsung memberikan gambaran yang lebih positif terhadap pengajar.
Selain itu, apabila sikap bersungguh-sungguh ini diterap
oleh pengajar, ilmu yang disampaikan akan lebih mudah diterima. Dan apabila ilmu mudah diterima, secara tidak
langsung memberi kesan mendalam kepada penerima.
‘Ikhlas Hanya Kerana
Allah s.w.t’
Semua perkara perlu ikhlas.
Lebih-lebih lagi dalam menyampaikan ilmu. Apabila pengajar menyampaikan ilmu secara
ikhlas, secara tidak langsung ia akan mewujudkan dua elemen sebelum ini iaitu bijaksana
dan bersungguh-sungguh.
Oleh hal demikian, ubah sikap yang selama ini
diterapkan. Jangan hanya harapkan
keredhaan manusia, keredhaan Allah s.w.t ditinggalkan. Ikhlaskan segala perkara hanya kerana Allah
s.w.t nescaya hidup kita lebih berkat.
Insya-Allah.
Akhir kata, untuk menjadi seorang penyampai ilmu, tiga
elemen bijaksana, bersungguh-sungguh dan ikhlas perlu diambil kira. Ikutilah kisah-kisah Rasulullah s.a.w dalam
menyampaikan dakwah. Kejayaan dakwah
baginda bukan sahaja di Mekah dan Madinah malah di seluruh pelusuk dunia.
Ikhlas,
Amir Azros
No comments:
Post a Comment