Monday 26 November 2012

Penulisan Resume Yang Perlu Dikuasai!


Seorang Pegawai Sumber Manusia hanya mengambil masa 1 hingga 3 minit sahaja untuk meneliti resume.  Dan pada masa sesingkat itu, tidak mustahil, kemungkinan besar resume yang tiada ‘keunikkan’ hanya menjadi ‘bahan perhiasan sahaja’.

Kini waktu berlalu terlalu pantas.  Sehingga kadang-kadang tidak mampu lagi untuk mengejar.  Begitulah halnya dengan senario sebagai seorang Pegawai Sumber Manusia.  Masa mereka begitu berharga.  Tidak ada masa untuk meneliti satu per satu resume daripada pemohon pekerjaaan.

Oleh itu, dalam artikel kali ini, saya ingin berkongsi sedikit tips-tips ‘Apa Yang Perlu Dilakukan Sebelum, Semasa Dan Selepas Penulisan Resume.’
‘Tentukan Skop Jawatan’

Sebelum menghasilkan resume, tentukan dahulu apakah skop yang ingin diceburi.  Sebagai contoh, sekiranya anda mempunyai segulung ijazah dalam bidang Pengurusan.  Pilihlah skop pekerjaan yang ingin anda pegang.  Antara skop dalam bidang pengurusan adalah kewangan, sumber manusia, pemasaran, khidmat pelanggan, pentadbiran dan sebagainya. 

Tips :  Jangan terlalu memilih skop pekerjaan.  Dan jangan pula memilih skop yang tidak mampu untuk dipegang.  Sebagai contoh sekiranya anda tidak berminat dengan skop berkaitan kewangan, janganlah anda memohon jawatan sebagai Pegawai Kewangan.

‘Masa Memburu’

Setelah peringkat pemilihan skop telah dilakukan, kini tiba masanya untuk pergi ‘memburu’ majikan.  Memburu di sini bukan bermaksud memburu binatang untuk dijadikan hidangan makan malam. 

Tetapi memburu di sini adalah mencari syarikat-syarikat yang mencari individu untuk mengisi jawatan dalam organisasi mereka.  Dengan kemudahan-kemudahan yang sedia ada, pemohon pekerjaan kini lebih mudah berbanding zaman dahulu.

Gunakanlah sumber-sumber seperti internet, akhbar, jabatan buruh dan agensi pekerjaan untuk mendapatkan maklumat tentang majikan.  Maklumat-maklumat yang perlu dicari adalah maklumat tentang syarikat, nama pegawai yang bertanggungjawab dalam pengambilan pekerja, email, no telefon, deskripsi pekerjaan dan apa sahaja maklumat yang membantu.

Simpan maklumat-maklumat ini dalam satu fail atau ‘folder’ untuk kegunaan akan datang. 

Tips:  Pengurusan fail dan folder perlu kemas.  Ini memberikan persepsi sebagai seorang bakal pekerja dedikasi.

‘Penulisan Bermula’
Dalam peringkat ini, penulisan resume bermula.  Teknik dan strategi penulisan resume perlu dikuasai.  Sekiranya penulisan resume tanpa teknik, besar kemungkinan resume yang dihasilkan tidak mampu memikat hati pegawai yang meneliti.

Perkara yang perlu ada dalam resume adalah maklumat seperti berikut:

Maklumat #1

Maklumat peribadi pemohon pekerjaan.  Antara maklumat yang diperlukan adalah  nama, gambar passport, alamat, nombor telefon, alamat email dan laman web (sekiranya ada).

Maklumat #2

Maklumat seterusnya adalah pengalaman kerja.  Sekiranya pemohon pekerja mempunyai pengalaman kerja sebelum ini, letakkan pengalaman-pengalaman tersebut di bahagian ini.

Sekiranya ini adalah pekerjaan pertama untuk dimohon, usah risau dan bimbang.  Dalam ruangan ini, letakkan maklumat ketika praktikum atau aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan deskripsi pekerjaan.

Maklumat #3

Maklumat yang terakhir adalah maklumat akademik.  Di bahagian ini isikan segala maklumat akademik.  Dari sekolah rendah sehinggalah sampai menuntut di universiti.

Tips : Segala maklumat perlulah benar.  Sekiranya maklumat tidak benar, ia bukan sahaja memberi pandangan negatif oleh majikan malah boleh dikenakan tindakan undang-undang.

‘Promosi Resume Kepada Yang Sudi’

Dan peringkat yang terakhir tibalah masanya untuk menghantar resume.  Gunakan maklumat yang telah diperolehi sebelum ini untuk membantu.  Pengurusan fail dan folder kini akan diuji.  Sekiranya maklumat berjaya ‘ditemui’, maknanya pengurusan fail dan folder berjaya.

Sekiranya maklumat gagal ditemui, pelajarilah teknik dan strategi pengurusan fail dan folder agar dapat meningkatkan kredibiliti seorang pekerja.

Ikhlas,
Amir Azros

No comments:

Post a Comment