Tuesday 20 November 2012

Tips Untuk Menjadi Penulis Profesional

Dunia maya kini semakin lama semakin berkembang maju. Secara tidak langsung, ia juga dapat meningkatkan lagi ekomomi samada kepada individu atau kepada negara. Jadi, amatlah rugi sekiranya tidak mengambil peluang ini.

Di sini, saya rasa terpanggil ingin berkongsi serba sedikit bagaimana anda menjadi penulis seterusnya menjana pendapatan melaluinya. 

Jadi, apakah perkara-perkara penting yang perlu kita tahu untuk menjadi penulis yang profesional?

Banyak membaca.

Untuk mendapatkan idea-idea yang bernas dan hasil penulisan yang baik, kita perlu banyak membaca karya-karya penulisan hasil daripada orang lain atau pakar penulis. Secara tidak langsung anda dapat mencontohi cara mereka menulis dan menjadikan hasil penulisan anda lebih baik pada masa akan datang. Anda mungkin boleh mencontohi penulis novel popular sebagai idol anda. Saya sendiri mempunyai ‘perpustakaan’ mini di rumah saya. Ada masa terluang, saya akan gunakan dengan sesi pembacaan 

Tulis apa yang orang mahu.

Sebagai seorang penulis, anda jangan membuang masa dengan bercerita perkara-perkara yang tidak memberikan faedah kepada anda. Tetapi cuba anda menukar gaya penulisan yang baru, anda menulis tentang sesuatu yang dicari oleh orang lain. Secara tidak langsung anda sudah membantu orang lain dan ini akan memberikan faedah kepada anda. 

p.s : Tetapi kadang-kadang, penulisan mengenai hobi (yang kita minat) juga dapat membantu orang di luar sana. 

Waktu untuk menulis.

Bagi seorang penulis profesional, mereka semua akan memilih waktu-waktu tertentu untuk menulis karya mereka. Jadi kita juga seharusnya memilih waktu yang sesuai dengan diri kita untuk menulis dengan baik. Apabila anda menulis pada waktu yang sesuai, saya yakin hasil penulisan anda itu pasti lebih baik dan kemas.

Menulis tentang kemahiran.

Untuk menulis tentang sesuatu perkara pasti susah. Jadi untuk memudahkannya, anda tulis mengenai kemahiran anda. Sebagai contoh, anda mahir didalam bidang ICT. Maka anda boleh bercerita tentang dunia ICT didalam penulisan anda nanti. Tidak mustahil jika anda akan menerima pelbagai soalan & permintaan nanti kerana Bidang ICT sangat luas dan bagi mereka yang mempunyai ilmu mengenainya pasti sangat berharga. Manfaatkanlah ilmu tersebut.

Fokus dalam satu Niche.

Sebagai seorang blogger dan ingin menjadi seorang penulis blog yang profesional, anda perlu fokus. Iaitu anda memberikan tumpuan sepenuhnya didalam sesuatu niche yang anda ceburi. Anda tidak boleh mengambil bahagian didalam semua niche melainkan anda sudah mahir & pakar didalam niche sebelum ini. Fokus amat penting untuk menjadi seorang blogger yang berjaya.

Pasarkan penulisan anda.

Selepas selesai anda menulis, tidak salah jika anda pasarkan karya penulisan anda tadi untuk mendapatkan populariti. Ini dapat membantu anda untuk mencipta nama didalam dunia penulisan. Jadi jika anda seorang blogger, anda promosikanlah blog anda supaya orang lain kenal anda & percaya dengan anda.

Itulah yang dapat saya kongsikan dengan anda. Saya juga sedang belajar untuk menjadi seorang penulis yang baik dari semasa ke semasa. Tidak salah jika kita belajar bersama-sama. Jika anda rasakan ada lagi perkara penting yang perlu dikongsikan, anda boleh kongsikan diruang komen.


Ikhlas,

Amir Azros
Pendidik | Usahawan Internet | Penulis

Kredit : Rtikel.com

No comments:

Post a Comment